Boktips

I och med mina studier har jag på senaste tid kommit över många riktigt bra böcker. Så nu tänkte jag tipsa er om dem ifall ni behöver lite hjälp på traven eller mera inspiration till er träning/ridning. :)
 
101 Dressage Exercises for Horse and Rider är precis vad titeln säger; 101 övningar. Här finns allt från stretchövningar för både häst och ryttare till grundläggande ridövningar och svårare rörelser som förvänd galopp. Varje övning är rikt beskriven med både text och bild. Denna beställde jag hem från Adlibris
 
En helt fantastisk bok av Markne som ger många aha-upplevelser. Du får ut allra mest av  den här boken om du låter den ligga framme så man kan bläddra i den nu och då. Försöker du sträckläsa den så kommer din hjärna explodera.. :) Om inte annat så av alla jättefina bilder den är illustrerad med. I slutet finns ett kapitel med ridövningar. Den här har jag fått i julklapp men kan även beställas från Adlibris. För tillfället den mest beställda hästboken på svenska. 
 
Motsvarande dressyrboken, men här istället med massvis hoppövningar. I början är det bom- och cavalettiövningar för att sedan byggas vidare till rättuppstående, oxrar och så vidare. Alla övningar har avstånden utskrivna och förslag på hur många galoppsprång etc. Extra bra med boken är att det finns problemlösningar och alternativa förslag. Trots att den är på engelska så är boken lättförstådd. Jag rekommenderar den till alla som är helst ett uns intresserade av hoppning. 101 Jumping Exercises är *tamttadam* beställd från Adlibris.. :)
 
Den här boken är som nästa på min beställningslista. :)